top of page

Het tweede verhaal gaat over Niels. Niels is een jongen van 15 jaar met ADHD die erg veel last kan ondervinden van zijn omgeving (prikkels). Hij hoort ziet en voelt alles en wordt hierdoor snel afgeleid. Hij heeft moeite met focus en wordt hierdoor onrustig, waardoor hij zichzelf kan verliezen: Niels loopt dan over en kan dan echt door het lint gaan.

 

Deze emotionele jongen is erg eerlijk en kan heel erg lief zijn voor zijn omgeving. Hij beschikt over een enorm inzicht. Niels is één met de natuur en wil dit graag delen: hij kan je heel veel vertellen over de natuur, wat hij erg leuk doet. Niels is erg speels en ook heel erg handig met zijn handen. Niels kan mooie dingen maken en ook zelf bedenken hoe hij iets kinetisch in elkaar zet.

 

Buuglopen is een ‘sport’ wat je doet na een aantal nachtvorsten, waarbij het ijs nog (te)dun is.

 

Buuglopen

 

Niels zit er deze morgen niet zo lekker bij. Wanneer ik vraag hoe het is en hoe hij het heeft gehad dit weekend, reageert Niels met: prima. ‘Wat nu echt niet zo is’. Ik gun Niels de afstand die hij graag wil hebben en laat hem verder met rust. Na het voeren, gaan we een stuk lopen: het is een zonnige wintermorgen. Op het bouwland staan een paar grote plassen, waar een dunne laag ijs op ligt. Ik vertel Niels dat ik eerder altijd ging buuglopen op dun ijs en ik doe dit voor. Ook Niels gaat buuglopen: dit gaat goed; het ijs houdt zijn gewicht prima. Ik ben wat zwaarder en zak dan ook door het ijs: wat Niels hilarisch vindt. Ik vraag Niels of het ijs bij hem ook goed houdt als ik bij hem kom staan. Niels ziet dit niet zitten en zet hem op een lopen; op het gladde ijs glijd hij uit, waardoor hij met zijn kont op het ijs valt. Het ijs is nu letterlijk en figuurlijk gebroken.

 

De kwaliteiten van kleinschalig werken, de empowerment van het “gewone” gezinsleven,  pedagogiek en natuur:

  • wij kunnen gebruik maken van metaforen; het ijs letterlijk en figuurlijk gebroken.

  • wij hebben de tijd en de ruimte om afstand en nabijheid te bieden: er is ruimte voor om elkaar te ontmoeten.

  • Wij maken gebruik van de elementen die aanwezig zijn, we leren spelenderwijs en maken contact met de seizoenen.

  • Op het ijs moet Niels zijn gewicht inschatten, hij moet een inschatting maken hoe het gewicht  van zijn lijf overkomt op het ijs: Niels maakt zo contact met zijn zintuigen (ademhaling),

  • Niels maakt contact met zijn lichaam en komt zo uit zijn hoofd,

  • Wij hebben gelachen. Een succeservaring!!

bottom of page